שיטות לימוד קריאה

Facebook
Email
WhatsApp

שיטות לימוד קריאה

אז זהו! עלינו לכיתה א. והמבצע הגדול לשנה הקרובה הוא ללמוד לקרוא ולכתוב.
רגע לפני… כמה פרטים חשובים לכם ההורים על מה מלמדים, איך מלמדים, מה נכון ומה לא, ואיך לדעת האם הילדים עומדים במשימה בהצלחה.

שיטות לימוד קריאה- חשיבות הקריאה
קריאה וכתיבה נחשבות לשתי פעולות המשלימות אחת את השנייה. כיום נהוג השימוש בשיטות להוראת קריאה, הנקראות: שיטות פונטיות. הווה אומר, שיטות המפרקות ומרכיבות את הטקסט עד לרמת האות וסימן הניקוד. בעבר נהגו שיטות נוספות שהתבססו על גישה שנקראה: השפה כמכלול. שיטה שפותחה בארה”ב ולימד את הילד תוך שימוש במילים שלמות. שיטה שהוכיחה עצמה בעיקר באוכלוסיות חזקות.
כיום מכתיב משרד החינוך מדיניות ברורה המשלבת בין הוראת הקריאה והכתיבה לבין חדוות הקריאה. סיפורים, שירים, וקטעי מידע רבים שזורים לאורך תהליך רכישת הקריאה והכתיבה במטרה להעשיר את עולמו של הילד, ולאפשר לו חוויית קריאה נטו.

שיטות קריאה- מתאימים לילד
למרות הפער הקיים בין שיטות הקריאה השונות. רב המשותף ביניהן על המפריד. כולן מלמדות בצורה מפורשת כל אות ואות וכל סימן ניקוד. ההוראה מלווה בתרגול שמשתנה לפי צורך התלמידים (הוראה דיפרנציאלית), ועושה שימוש בעזרים שונים: משחקים, פעילויות קבוצתיות, סביבה מתוקשבת ועוד.
את ההבדלים בין השיטות ניתן לגלות בין השיטין, למשל:
היקף התרגול – ישנן שיטות התומכות בתרגול רב באופן גורף לכל התלמידים. ויש כאלו שבהן התרגול נעשה לפי הצורך הספציפי של כל תלמיד ותלמידה.
ההתייחסות לשונות בקרב התלמידים.
מה חלק המשחקים, והפעילויות הלא שגרתיות.
איך משולב החלק הרגשי בתהליכי ההוראה – למידה.
האם מלמדים את האותיות לפי הרצף האלפביתי או לא.
הכנת הילדים לכיתה א – טיפים
נושא הכנת הילדים לכיתה א תופס מקום מרכזי בבתים רבים היום.
אך חשוב לדעת, כי הכנת הילד לכיתה א’ לא הכרחית. והרי בסופו של דבר כולם לומדים לקרוא ולכתוב.
נקודת המבט הנכונה בעיני היא זאת: הרבה יותר חשובה מסיום תהליך רכישת הקריאה והכתיבה, היא היכולת שלנו לשכנע את הילד להמשיך ולקרוא. לפתח אצלו את חדוות הקריאה ואת החוויה האישית של קריאת ספר טוב…ובאמצעותה את אוצר מילים ומושגים, הבנת מבנה משפט, ידע עולם, סקרנות והנעה (מוטיבציה) אצל הילד, יצירת הקשרים בין מושגים ועוד ועוד.
קריאה רבה באזני הילדים, משחקים משעשעים איתם – קריאת שמות הרחובות, או זיהוי האותיות בהם, קריאת שלטים, גזירה, הדבקה וכתיבה חופשיים של שם הילדים, שמות בני המשפחה, שמות בעלי חיים אהובים, ושלל משחקים לפי בחירת הילדים, עוזרת מאוד.
חשוב לזכור סיום תהליך רכישת הקריאה והכתיבה מסתיים זמן רב לאחר סיום כיתה א. למעשה ימשיכו הילדים וילמדו עד אמצע כיתה ב ואף מעבר לכך..
ונקודה אחרונה, שיטות להוראת הקריאה והכתיבה הן כלי עזר בידי המורה.
מחוללי הקסם הזה שנקרא קריאה וכתיבה, הם המורים ולא השיטה.
היעזרו בהם, שאלו אותם כל שאלה בעניין. אל תהססו לברר מה מצב ילדכם. ואם באמת עולה הצורך בהתערבות נוספת לשיפור, ככל שתקדימו כן ייטב.

מעוניינים לדעת יותר על שיטות למידה? מעוניינים בספרי עזר אודות שיטת לימוד קריאה ספציפית. השאירו את הפרטים שלכם או התקשרו אל רונית מהוצאת ספרים יסוד בנייד 050-4546018 והיא תשמח לעזור לכם במיידית

אולי יעניין אותך גם.....

קטלוג ריהוט לגני הילדים ולבתי הספר

מגוון פינות יחודיות לבית הספר ולגן:
מגוון פינות קריאה ופינות רגיעה
קירות פעילים למבואה ולחצר
פינות משחק תפקידים, פינות אמנות ופינות המאפשרות למידה
קירות פעילים
מגוון כונניות ומתקני אחסון
ועוד

מפגש עם ספרות בבית הספר היסודי

מפגש עם ספרות בבית הספר היסודי תפיסת ספרות הילדים כתופעה בין-תחומית וכמקור כוחהגישה לספרות הילדים מתבססת על הגדרתה כתופעה אינטרדיסציפלינרית, הכוללת את

כל הזכויות שמורות להוצאת ספרים יסוד ©

טלפון: 035587990 | פקס: 03-5587991

כתובת: רח’ החופר 34 חולון 58850

0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקההמשך לקנות
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן